هواپيما در سه بعد مي تواند حركت كند كه اين حركات به نامهاي رل((rollپيچ( (pitcياو((yawناميده مي شوند . رل چرخش حول محور طولي است، پيچ چرخش حول محور عرضي و ياو چرخش حول محور عمودي مي باشد .همچنين بايد بدانيم كه هر سه محور هواپيما از مركز جرم آن عبور مي كنند. مركز جرم هواپيما نقطه ي تعادل آن است .
به وبلاگ هواپيما خوش آمديد . در اين وبلاگ مطالبي راجع به هواپيما وهواپيماي مدل مي خوانيد .
۱۳۸۹ مرداد ۱۰, یکشنبه
ايرفويلها و بالها
ايرفويل شكلي است كه به منظور ايجاد نيروي برا طراحي شده است . ايرفويل شكلي است كه از برش مقطع يك بال به وجود مي آيد. علاوه بر بالها ، ملخها وسطوح دم نيز ايرفويل مانند هستند . يك ايرفويل شكلي است كه از برش يك بال ديده مي شود و نه به تنهايي خود بال. برشهايي كه در بعضي از بالها در جاهاي مختلف آن زده مي شود ،ايرفويلهاي متفاوتي را آشكار مي كند .يك ايرفويل داراي يك لبه ي حمله ( (leading edgeويك لبه ي فرار است .
هواپيما
سازه ي هواپيما شامل بدنه، كه قسمت اصلي هواپيماست، بالها وسازه ي دم مي باشد. سازه ي دم شامل: پايدار كننده ي افقي ،بالابرها،پايداركننده ي عمودي و رادر است . بالابرها (elevators ) به منظور كنترل حركت پيچ هواپيما به كار مي روند.رادر(rudder ) براي ايجاد تغييرات جزيي جهتي و همچنين در دور زدن ها استفاده مي شود .اكثر هواپيماها صفحات لولا شده اي بر روي لبه ي فراربالابرها و بعضي مواقع بر روي رادر دارند كه بالك تعادل(trim tab )ناميده مي شوند . وظيفه ي اين بالكهاي تعادل كاهش نيروي وارد شده به دست خلبان توسط فرمان هواپيما براي نگهداشتن وضعيت پرواز دلخواه است.سطوح متحركي كه در انتهاي لبه ي فرار بالها قرار دارند، شهپر (aileron ) نام دارند كه براي كنترل حركت رل استفاده مي شوند.
اشتراک در:
پستها (Atom)